REGULAMIN KONKURSU:
- Praca odbywa się w zespołach 3-osobowych.
- Członkowie zespołu pracują ze sobą w skupieniu, nie porozumiewają się z inną grupą.
- Każda drużyna wybiera przedstawiciela, który udziela odpowiedzi i reprezentuje grupę.
- Wszystkie polecenia do zadań uczestnicy konkursu mają podane ustnie przez prowadzącego.
- Dokładnie przestrzega się podanego czasu na wykonanie zadania.
- Jury, oceniające pracę uczniów nie przyznaje punktów karnych, lecz ją nagradza.
- Sprawy dyskusyjne rozstrzyga jury.
Lp.1 ZADANIA: Każda grupa otrzymuje zestaw pytań i zadań w kopercie (5). Prowadzący objaśnia w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi: uczniowie losują kolejne pytania i po zastanowieniu przedstawiciel odpowiada. Pomoce: zestawy pytań.
PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Prawidłowe odpowiedzi na pytania zestawu.
PUNKTACJA: Za każdą prawidłową odpowiedź-1 punkt; maksymalnie-5 punktów.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- rozumie sens ochrony środowiska;
- zna zasady odpowiedniego zachowania w środowisku;
- wie jak może pomóc w ochronie środowiska;
- rozumie pojęcie ?ekologia?.
CZAS: Czas na pytanie ok. 1 min., czas ogółem - ok. 20 min. Lp. 2 ZADANIA: Co jest zdrowsze? Każda grupa otrzymuje zestaw nazw różnych produktów, spośród których należy wybrać te korzystne dla zdrowia oraz podać propozycję potrawy, jaką można z nich przygotować. Pomoce: Kartki z nazwami produktów. PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Wybór odpowiednich produktów: Gr.1-biały ser, jogurt; Gr.2-ciemny chleb, masło; Gr.3-jabłko, marchew; Gr.4-sałata, jogurt; Gr.5-jajka, pomidory; Gr.6-chuda wędlina, chleb razowy. PUNKTACJA: Za każdy, prawidłowo wybrany produkt-1 punkt, za propozycję potrawy -1 punkt; maksymalnie -3 punkty.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- zna zdrowe produkty spożywcze;
- wie jak zdrowo się odżywiać;
- wie jak przygotować zdrową potrawę. Czas ok. 6 min.
Lp.3 ZADANIA: Łańcuch pokarmowy: Grupa otrzymuje w kopertach kartki z nazwami ogniw łańcucha pokarmowego. Zadaniem uczestników jest prawidłowe ułożenie ich. Pomoce: Koperty z ogniwami łańcucha pokarmowego. PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Prawidłowe ułożenie łańcucha pokarmowego: Gr.1-truskawaka-ślimak-jaszczurka-łasica; Gr.2-leszczyna-wiewiórka-kuna-wilk-orzeł; Gr.3-trawa-sarna-wilk-pchła-bakterie; Gr.4-owies-mysz-jeż-lis-kleszcz; Gr.5-klon-mszyca-biedronka-pająk-strzyżyk; Gr.6-dąb-gąsiennica-szpak-jastrząb-wilk. PUNKTACJA: Za prawidłowo ułożony łańcuch pokarmowy- 1 punkt. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- rozumie zależności pokarmowe w przyrodzie. Czas ok. 8 min.
Lp.4 ZADANIA: Segregowanie śmieci: PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Uczniowie otrzymują nazwy różnych odpadów-śmieci, należy je odpowiednio posegregować(przykleić) do odpowiednich pojemników. Pomoce: kartki z nazwami śmieci, rysunki pojemników napisami: METAL, PAPIER, SZKŁO, PLASTIK. Uczniowie umieszczają nazwy śmieci na prawidłowym pojemniku: Gr.1-zeszyt, słoik, puszka, kubek; Gr.2-gazeta, butelka, zakrętka słoika, pudełko po serku; Gr.3-opakowanie po herbacie, pęknięty spodek, zniszczony ?resorak?, linijka; Gr.4-kartonik po soczku, zbita szklanka, tubka po paście, sztućce; Gr.5-papier pakowny, słoiczek po kremie, spinka do włosów, kubek po jogurcie; Gr.6-kartonik po ciastkach, butelka po syropie, pojemnik po kukurydzy, stare pisaki. PUNKTACJA: Za każdy prawidłowo umieszczony śmieć-1 punkt, maksymalnie-4 punkty. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- wie gdzie należy umieszczać odpady;
- rozumie sens i cel segregacji śmieci;
- rozumie pojęcie ?recykling?. Czas ok.15 min.
Lp.5 ZADANIA: Rebus ekologiczny: Każda grupa otrzymuje taki sam rebus, należy go rozwiązać i zapisać na kartce. Pomoce: karta pracy PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Uczniowie rozwiązują rebus i zapisują hasło:
ABYŚMY NIGDY JUŻ ŻADNEJ Z RZEK NIE ZAMIENILI W CUCHNĄCY ŚCIEK! PUNKTACJA: Jest to zadanie na czas: pierwsza grupa, która odda prawidłowo rozwiązany rebus otrzymuje 6 punktów i dalej odpowiednio każda następna o 1 punkt mniej. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- potrafi rozwiązywać rebusy i współpracować w grupie. Czas ok.7 min.
Lp.6 ZADANIA: Zasady MŁODEGO EKOLOGA: Grupa otrzymuje rozsypankę wyrazową, z której uczniowie układają hasło i umieszczają je na szarym papierze. Pomoce: rozsypanki wyrazowe. PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Hasła: PRZYJACIEL PRZYRODY:
- Dba o swoje zdrowie.
- Nie zanieczyszcza środowiska.
- Oszczędza wodę pitną
- Nie zrywa roślin chronionych.
- Uważnie obserwuje przyrodę.
- Pomaga zwierzętom zimie. PUNKTACJA:
Za prawidłowe ułożenie hasła -1 punkt. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- potrafi układać zdania z rozsypanek wyrazowych. Czas ok.1 min.
Lp.7 ZADANIA: Podliczanie punktów, W czasie prac komisji konkursowej, odbywa się skrobanie marchewek-jak najstaranniej. Pomoce: marchewki, nożyki. PRZEWIDYWANE ODPOWIEDZI: Prawidłowo i starannie oskrobane marchewki. PUNKTACJA: Zadanie dodatkowe - nie punktowane. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń:
- potrafi oskrobać marchewkę,
- potrafi bezpiecznie posługiwać się nożykiem.
Czas ok. 1 min., prowadzący pomaga w razie potrzeby.
Zadania opracowała i kartotekę sporządziła: mgr Bożena Siegieniewicz, nauczyciel nauczania zintegrowanego, pedagog specjalny w Zespole Szkół nr 11 we Wrocławiu. |